Wednesday, January 26, 2011

Anak-anak yang cekal!

Teringat perbualan telefon di suatu petang, beberapa ketika dahulu.

"Pak Ngah, Siti Hajar akan bertunang kelak,Fairuz pula akan berkahwin pada bulan Jun ini!" gadis kecil, Nazatul memberitahu. Mereka menggelar diriku 'Pak Ngah' kerana wajahku iras-iras komposer muzik tanah air, Pak Ngah.

"Benarkah?"

"Ya. Pak Ngah bila lagi?"

"Hahaha!" tergelak besar apabila Nazatul bertanya soalan 'cepu emas' itu.

"Ah,tunggulah nanti," saya memberi jawapan 'standard'.

"Siddiq dan Fauzan apa khabar?" saya cepat-cepat menukar tajuk perbualan dan terus berbual dengan beliau.

Nazatul, Siddiq, Fauzan, Fairuz dan Siti Hajar adalah anak-anak yang cekal melawan kanser di dalam hidup mereka. Saya bersahabat dengan mereka ketika bertugas di sebuah organisasi amal membantu pesakit kanser.

Ibu kepada salah seorang daripada mereka bercerita kepada saya, mereka pernah diraikan dalam satu program amal bersama artis tempatan seperti Afdlin Shauki dan Harith Iskander. Saya tidak menghadiri majlis itu kerana pada ketika itu saya bertugas di luar kawasan. Dalam majlis itu, mereka mencari-cari saya dan bertanya kepada semua orang,

" Nampak tak abang Iskandar?"

"Ini dia abang Iskandar," Afdlin menunjukkan mereka kepada Harith.

"Eh, ini bukan abang Iskandar kami!" jawab mereka.

Saya ketawa mendengar kisah itu. Tidak pernah saya menyangka betapa kehadiran saya dalam hidup mereka amat besar ertinya bagi mereka.

Saat bersama mereka selama beberapa tahun itu adalah suatu pengalaman yang sungguh indah. Saya tidak menyangka, sudah hampir 10 tahun saya mengenali mereka, dan kini mereka sudah dewasa!

2 comments:

Al-Manar said...

Salaam,

I remember visiting your blog quite some time ago, more than two years I am certain. A computer 'crash' resultrd in the loss of my favourite list. Fortunately I have stumbled on your comment somewhere and here I am, pleased to be visiting you.

This particular posting is a subject close to my heart - a young adult coming to invite for a wedding. I have been persuing my hobby for 17 years now. Many of those I started with are coming back for their weddings. They are no longer the children I had known. You do good job Dr Bubbles. I know how rewarding it can be - and the frustration too - Many cannot understand how satisfying the rewards are; not in monetory terms. Well done to you.

Iskandar Syah Ismail aka DR Bubbles said...

Tuan Al-Manar: Thanks for dropping by.

Agree with you 100%. :-)