Monday, December 31, 2007

Haworth & Si Kucing Thomas

Pekan Haworth, Bradford, UK. Di sinilah tempat saya selalu berkunjung untuk menenangkan fikiran sewaktu belajar di Bradford dahulu. Pekan ini terkenal dengan Bronte's Parsonage, kediaman adik-beradik Bronte yang menulis karya-karya agung seperti Wuthering's Heights dan Jane Eyre.

Untuk melawat Bronte's Parsonage, saya akan mendaki Main Street (di atas).Kunjungan saya selalu ditemani kucing hitam bernama Thomas yang gerak lakunya seolah-olah dialah datuk bandar pekan Haworth ini. Malah di Pejabat Pos Haworth yang terletak di puncak Main Street, ada satu kerusi khas untuk Thomas berlengkar. Kadang-kadang dia akan berehat di hadapan Bronte's Parsonage, mengawasi pelancong-pelancong yang lalu-lalang di situ.

Yang pastinya, Thomas punyai karakternya tersendiri. Jangan cuba untuk mendekatinya - anda akan dicakar! (Saya sendiri pernah kena!). Biarlah dia datang sendiri kepada anda. Seolah-olah ia memberitahu - hormati saya- kucing kehormat Haworth! Sepanjang lawatan saya ke Haworth, hanya sekali si Thomas berlengkar disebelah saya dihadapan Bronte's Parsonage dan membiarkan sahaja saya mengusap-usap bulunya yang hitam itu.

Kalau anda ke Bradford, Haworth hanya 4 batu jauhnya. Saya cadangkan anda naiklah bas dua tingkat dari Bradford melalui Thornton Road dan tempuhi pekan Keighley kalau tidak silap saya. Jangan lupa juga untuk ambil peluang menaiki keretapi wap Keighley Railways di kaki bukit pekan Haworth.

Hingga kini, Pilgrimage saya ke Haworth dan gelagat si kucing Thomas itu masih segar dalam ingatan saya!












Gambar 1: Main Street, Haworth ehsan Micheal Norris's Photography
Gambar 2: Bronte's Parsonage ehsan http://www.24hourmuseum.org.uk/

Wednesday, December 26, 2007

Found it!

Ah.Finally found a book on CSR! One thing for sure - Kinokinuya KLCC needs to look into their book search system.
Growing Up in Terengganu received warm welcome from readers in Terengganu during book launch in KT, I was told by kakteh today.And good news for KL readers - Awang Goneng will be reading his book on the 29th December in Bangsar. Details here.

Tuesday, December 25, 2007

Road to Nottingham (1)

I have started to find out more about CSR. Luckily, I know a friend who does CSR work for GLCs and will meet her soon over lunch to get the whole picture on CSR initiatives in Malaysia.

So far, I found out that the university does offer scholarship for students from developing countries. So it was quite a good news.

Surprisingly, reading materials on CSR are quite limited as the subject is quite new.I have checked Kinokinuya KLCC and can't even find one book on CSR. Anyway, I have ordered the books from Kino's book service and will get the books in few weeks time.

Wednesday, December 19, 2007

My 2008 aspiration

An editor of a weekly magazine called me yesterday. She asked me this,
"What's your aspiration for year 2008?"
I just blurted it out,
"I am going to do my M.A in Corporate Social Responsibility at Nottingham University, UK by September 2008!".
Till today, I have can't answer on how to get it be funded,with no scholarship prospects yet in mind.I have no idea whether they will accept me for the placement especially with my mediocre performance during my first degree (in chemical engineering) almost 10 years ago.
But one thing for sure, I'll find a way.

Saturday, December 15, 2007

Cerita Buku Hujung Minggu

Saya membeli 4 buah buku secondhand Junk Bookshop, Jalan Tun HS Lee, Kuala Lumpur pagi tadi.
  • A Walk Across America oleh Peter Jenkins
  • Spain oleh Jan Morris
  • Jim Thompson: The Legendary American of Thailand oleh William Warren
  • Berry's Book of Cunning Contraption oleh Roland Berry
Buku tulisan William Warren mengenai misteri kehilangan saudagar sutera Thailand itu sudah lama saya cari dan akhirnya ketemu di kedai buku tersebut. Tinggalsatu naskhah lagi di kedai itu dan ianya berhargaRM36.

Jan Morris, penulis dari England saya kenali melalui penulisannya mengenai Oxford dan Yorkshire di dalam naskhah-naskhah Reader's Digest.

Peter Jenkins pula banyak menulis tentang pengembaraan backpackingnya merentasi Amerika. Dia mengingatkan saya kepada Charles Kuralt yang banyak menulis tentang kehidupan seharian rakyat Amerika (sehingga kini saya masih mencari peluang untuk melihat Aurora borealis di Alaska seperti mana yang diceritakannya di dalam buku beliau).

Friday, December 14, 2007

GUIT Book Signing at Kino KLCC: Photo Essay









Drbubbles sedang menegotiate nilai hantaran untuk kucing kakteh Snowbella sambil diarbitrate oleh Elviza.Nilai hantaran yang dipertikaikan ialah 2 buah buku GUIT iaitu RM79.80 (sebelum diskaun!)








Kakteh pula memberi hujahnya kenapa nilai hantaran untuk Snowbella mestilah tinggi daripada offer Drbubbles itu.










Akhirnya mengikut pengadilan oleh Elviza, keputusan berpihak kepada Drbubbles menyebabkan kakteh tak mau pandang langsung drbubbles yang senyum lebar itu!










People at GUIT booksigning session at Kinokinuya KLCC, Sunday, 9th Dec 2007.


For more commentaries from the attendees:

Elviza
Pak Ancient Mariner
Pak Zawi
Pak JaffPoint
Pak Zabs

1000th thanks to Abe MatSalo for the photos!

Monday, December 10, 2007

Growing Up in Terengganu













I met the author of Growing Up in Terengganu (GUIT), Awang Goneng aka W.A.Hulaimi yesterday at Kinokinuya KLCC.Ah, finally, I met the witty man himself and managed to get my two copies of GUIT signed by him.

I read GUIT with envy. How I wish he could write Growing Up in Pahang (GUIP) instead. By all means, every Terengganu citizen must have this wonderfully written piece.

He and his GUIT reminded me very much of Yorkshire's famous son, James Herriot aka country vet Mr. Alf Wight who wrote such classics, All Creatures Great and Small and All Things Wise and Wonderful.

Thursday, December 06, 2007

Syazwan again

Syazwan's father informed my colleague, Mama, that his retinoblastoma is recurring aggresively and he might lose the remaining eye this time.

I guess the time we bought, has come to its end. To go back into that world of pain and anguish, I don't think I have the courage to do it (again).

Wednesday, December 05, 2007

I am thinking of you

I came across this few days ago in Reader's Digest (January 1995) and I leave it here tonight for you reading pleasure. Good night.


When I was a Boy Scout, we played a game when new Scouts joined the troop. We lined up chairs in a pattern, creating an obstacle course through which the new Scouts, blindfolded, were supposed to maneuver. The Scoutmaster gave them a few moments to study the pattern before our adventure began. But as soon as the victims were blindfolded, the rest of us quietly removed the chairs.

I think life is like this game. Perhaps we spend our lives avoiding obstacles we have created for ourselves and in reality exist only in our minds. We're afraid to apply for that job, take violin lessons, learn a foreign language, call an old friend, write our Congressman - whatever it is that we would really like to do but don't because of personal obstacles.

Don't avoid any chairs until you run smack into one. And if you do, at least you'll have a place to sit down.

Pierce Vincent Eckhart
Tenor

Monday, December 03, 2007

A blog by a boy

His name is Luqman b. Ariffin, a 7 years old boy who is now living in Dubai with his family. I find it very refreshing to read his day-to-day happenings in his life. His blog namqul.blogspot.com is place you might want to visit; to remind ourselves again how glorious the childhood years can be.

Saturday, December 01, 2007

membaca

Memetik sebahagian daripada respon Andrew Solomon, penulis The Noonday Demon: An Atlas of Depression mengenai fakta daripada kajian National Endowment of Arts (NEA) di dalam New York Times, 10 Julai 2004.

(The study) indicates that people who reads for pleasure are many times more likely than those who don't to visit museums and attend musical performances,almost three times as likely to perform volunteer and charity work, and almost twice as likely to attend sporting events.

Tuesday, November 27, 2007

gila tulis buku

Saya teringat seorang tua yang pernah datang ke sekolah dimana saya pernah mengajar sementara (di Jerantut, Pahang).

Dia datang ke sekolah untuk menjual buku tulisannya (diterbitnya sendiri) yang berkisar tentang pengalamannya di zaman perang Jepun kepada cikgu-cikgu di sekolah itu.

Beliau fasih berbahasa Jepun kalau tidak silap saya.Saya beli sebuah bukunya.Menarik isinya.

Namun, setelah dia balik saya terdengar seorang cikgu berkata,"Bini dia dah lari."
"orang cakap dia gila."

Sampai sekarang saya masih ingat kata kata itu kerana saya sedih dan pelik melihat nasib seorang tua yang digelar gila tetapi ironinya boleh menulis pengalamannya sewaktu zaman penjajahan Jepun.

Masakan orang gila boleh tulis buku?

Al-fatihah

She passed away early this morning. Al-Fatihah for Siti Salmah Jasni.

Selagi ada dalam jiwa ini rasa memiliki, selagi itulah kita mengeluh dengan
kehilangan dan kekurangan. Lupa pada apa yang diberikan-Nya. Walhal nanti kita
ditempelak dengan nikmat yang diberi, bukan nikmat yang pergi.


That's the very words of her father related to Ustaz Hasrizal few days ago.

Saturday, November 24, 2007

Dance With My Father

This song by the late Luther Vandross reminds me of Puan S and her two daughters in Johor Bahru.

Thank you Puan S (wherever you are),for letting this very stranger to be with your family and "to spend meaningful moments" with your husband during his last few days in this world.

I hope this song, a favourite number of your husband and your daughters will be forever etched in your family's memories.

Al-Fatihah for Pak Engku.

Thursday, November 22, 2007

belajar erti persahabatan

Apabila, saya menyorot kembali peristiwa-peristiwa yang berlaku di dalam hidup saya sepanjang tahun ini, saya merasa bersyukur kepada Allah.

Yang saya paling rasa bersyukur ialah kerana melalui apa yang berlaku, saya terus belajar tentang erti dan nilai persahabatan yang tulen.

Saya pernah 'dinilai' oleh seorang kawan tanpa sempat saya membela diri. Saya pernah 'dituduh' melulu. Waktu itu saya marah dan kecewa.Saya mahu bela diri. Tetapi saya sedari ia tidak akan bawa apa apa faedah.

Hari ini saya diuji lagi. Namun pengalaman yang lalu membuatkan saya dewasa. Saya cuma kecewa. Marah entahlah tiada dalam perasaan. Saya berpendapat, biarlah mereka 'asyik' di dalam dunia mereka.Selagi kita tahu apa yang kita lakukan itu betul,baik dan kebenaran, saya redha.

Namun saya bersyukur kerana saya ditemukan Allah dengan kawan-kawan yang baik yang sentiasa membuatkan saya belajar sesuatu yang baru daripada mereka. Saya seronok berada di dalam kelompok mereka yang sentiasa dahagakan ilmu!

Tuesday, November 20, 2007

Malam yang indah













Mendengar Pak Samad Said mendeklamasi sajak live depan mata.


Mabuk pulak dengan muzik alunan geng Dewangga Sakti.


Nasi Pilau yang enak.


Berjumpa Sulieman's sisters.


Dapat pulak pinjam CD lagu lagu dalam dalam EP Lambaian Pohon Kelapa dan Bunga Rampai Malaya.

Tidakkah malam ini indah sekali?

Cerita muzik keroncong

Saya sudah jatuh cinta dengan irama keroncong (tempo doeloe-doeloe). Setiap kali menziarahi rumah pakcik saya di Kluang, beliau akan membiarkan radio memainkan lagu lagu keroncong sehingga pagi. Mungkin kerana itu agaknya minat terhadap muzik ini mula bercambah.
Semasa ke Medan awal tahun ini, saya sempat membeli CD keroncong di sebuah toko muzik di sana. Malam-malam kebelakangan ini, saya selalu khayal dengan lagu-lagu seperti, Sapulidi,Bengawan Solo,Bunga Anggrek dan Keroncong Moresko. Menariknya lagu-lagu ini kebanyakannya dicipta sekitar tahun 1940an. Malah, lagu Bunga Anggrek dicipta oleh Ismail Marzuki pada tahun 1910!
Namun belum sempat meneroka lebih jauh ke alam keroncong, saya dikejutkan dengan berita sedih apabila saudara Zulkifli memberitahu saya tentang Dr Ariff Ahmad pengkaji keroncong ulung di Malaysia (yang diulas bukunya oleh saudara Jiwarasa baru baru ini) telah meninggal dunia Rabu lepas. Hilanglah sebutir bintang di dalam dunia keroncong di tanahair.
Malam ini, jemput dengar alunan muzik kumpulan Dewangga Sakti pada pukul 8 malam di No 6 Jalan Aman(belakang Empire Tower Jalan Tun Razak), iaitu di Galeri Lukisan milik Raja Ahmad Aminullah. Saya kalau boleh nak suruh mereka main 1-2 buah lagu keroncong (hehe..kalau depa 'terror'lah!)
Telinga saya barangkali sudah penat dihanyak dengan irama Sean Kingston yang sedang berkumandang dimana mana!

Monday, November 19, 2007

Di Wajahmu Kulihat Bulan: Sam Saimun




Malam ini baru saya tahu siapa sebenarnya yang menyanyi lagu Bujang dan Dara yang selalu saya dengar di Klasik Nasional selama ini. Sam Saimun rupanya. Beliau ialah penyanyi lewat 50an dari Indonesia yang juga terkenal dengan lagu Di Wajahmu Kulihat Bulan dan Di Sudut Bibirmu.

Tuesday, October 30, 2007

takziah & tepung gomaks

Takziah untuk Lady D for the sudden passing of her dear husband.
Just few days ago, I talked about missing the 'tepung gomak' boys so much and Alhamdulillah,syukur to Allah, I'll be meeting them tomorrow. They are back in KL with their mother (albeit Zahairi) , as their grandpa is scheduled for bypass operation at 11 am tomorrow.
I'll be their babysitter tomorrow.

Friday, October 26, 2007

Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman















Saya akan ke Ipoh petang ini untuk menghadiri Majlis Perayaan Jubli Emas STAR Ipoh yang akan berlangsung esok.

Ke sana, saya akan tumpang kereta rakan sekolah dan sudah berjanji dengan beliau untuk berjumpa di Stesen LRT Sentul. Rancang saya untuk mengisi masa sementara menunggu ketibaan beliau pada pukul 8 malam ini ialah dengan menghabiskan pembacaan buku Travelog Haji tulisan Prof Muhd Kamil Ibrahim.

Namun hajat itu tidak kesampaian kerana saya sudah menghadiahkan buku itu sebentar tadi kepada rakan sepejabat yang akan menunaikan haji pada tahun ini. Saya doa dan harap agar beliau membacanya dihujung minggu ini dan berikan pendapatnya tentang buku ini minggu depan. Saya pasti buku ini dapat meleraikan kerisauannya untuk bertandang ke tanah suci Makkah.

Saya tidak mampu menghabiskan bacaan saya malam tadi bukan kerana mengantuk tetapi menangis teresak-esak apabila habis bab yang ke-19!

Saya sudah email pada Prof. Muhd Kamil untuk membeli lagi 5 buah buku terus daripada beliau untuk dihadiahkan pada ibu saya, kawan-kawan. Saya sudah terima 3 buah buku dan dihadiahkan pula sebuah buku oleh Prof.Muhd Kamil (Terima kasih tiada terhingga!).

Semalam saya hadiahkan sebuah kepada saudara Zulkifli dari kumpulan muzik Dewangga Sakti, kerana sudah berniat untuk berkongsi kegembiraan membaca buku ini dengan rakan ulat buku saya ini!

Hari ini saya hadiahkan pula pada rakan sepejabat dan saya sudah telefon ibu saya (yang sudah pun menunaikan haji pada tahun 2000) dan memberitahunya yang saya akan mengepos buku itu secepat mungkin. Seorang rakan blogger dan bapanya akan menerima buku yang sama. Dan rakan blogger di perantauan juga akan terima sebuah buku ini.

Kalau ditanya kenapa saya berbuat demikian ( saya cukup kedekut untuk beri buku koleksi peribadi pada orang lain), saya bukan mahu menunjuk-nunjuk, tetapi mahu berkongsi kegembiraan saya membaca buku ini!

Ambillah peluang untuk beli buku ini nanti pada harga RM26.00 di pasaran. Saya dengar khabar dari Prof. Muhd Kamil, buku ini sudah hampir kosong di stor PTS dan saudara Zulkifli dan saya sendiri sudah puas mencarinya di kedai buku namun tidak berjumpa.

Tuesday, October 23, 2007

the tepung gomaks








I love these three tepung gomaks with all my heart. Can't wait to hug them when they will return home early next year. These are the boys (except the youngest one) who keep me company during my 'lonely' days in Laos.
Told by the dad, Zarif Afiq the youngest is "the king" now. I really thought the second one, Zakwan (there he is in the middle) is the "king". Rupanya ado lagi yang Ya Rabbi HEROnya!

Monday, October 22, 2007

Glorious Raya Ever

Whatever served on the table during 1st Raya up to 7th Raya gone ‘licin’ at the end of the day. Rendang is quite good this year.

Finished most of the books brought back for Raya while devouring “Asian Food Channel” on Astro. It’s channel 703. Write it down please.

Managed to spoil some people’s Raya mood with Exclusive-Raya-SMS wishes from me and “Fasha Sandha”.

Most of the family members and in laws gathered at our place – except one ( can’t do much about both of them– it’s best to let them live in their own cocoon).

Managed to do “Fitrah Kasih” for my mom with her long lost friend. Interesting enough she happened to be the mother to a blogger friend. What a small world!

Strangely, funny things do happened. A neighbour of mine who kinda forgets his ‘roots’ after he got married and a decent job, suddenly turned up in front of my house after all these years. Very pelik but it’s raya, and being a good host, I left my “bergedel” to my sister and welcomed him in. After much customary how-many-kids and how’s-your-mom thingy, things got very clear when he suddenly asked me the questions.

“Eh, kau pakai kereta apa sekarang?”

(What??? You came to my house after all these years and this is what you wanted to know?)

Ah! No surprise now. He is still the same old him.






Wednesday, October 10, 2007

tagged

Saya kena food tag.(Is it pasal mixer tu ka depa dengan senang hatinya mengetag saya?)

Anyway, because the person who tagged me is from Ampang Jaya constituency, I duly obliged (because I might need her vote if I ever want to replace YB Tuan Azman Wahid in the next PRU- hehehe).

NAME 5 FAVOURITE FOOD THAT YOU FEEL LIKE HAVING NOW

1. Pais Patin Tempoyak. The best one can only be found in Jerantut (My mom lah)
2.Sambal Hitam (Sambal Ikan Bilis + belimbing jeruk). My late great grandma used to make a heaven one. It's a traditional Pahang dishes originated from Raub (what they say lah)
3.Aglio Olio (buat sendiri punya!)
4. Lidah Goreng Chowkit.....
5. Accompanied by Singgang Ikan Chowkit. (Kedai Mokcik dekat belakang Pizza Hut Chowkit)


NAME 5 FOOD YOU WOULD LIKE TO HAVE FOR BREAKFAST IF YOU COULD

1. Poached eggs sandwich. ( I learnt how to make one ( good one!) from fellow clown, Tavis Beem at The Celebration Barn Theatre, Maine)
2.Donner kebab from some Turkish joint near Alhambra Theatre, Bradford. (Wahai tikar terbang, fly me to Bradford please!)
3. Pulut rendang daging Arwah Pak Mansor Drebar Bas Sekolah ( Kedai Imai, Bandar Lama Jerantut)
4. Egg on toast from Medan Selera MBI Ipoh, sebelah Masjid Negeri.
5. Lontong Pasar SS14, PJ. (queue starts at 6.30 am beb!)
6. I got 6 items, So what? Cakoi and Nam Saa ( Chinese tea). Part of my daily breakfast routine when I was in Vientiane, Laos few years ago.

NAME 5 FOOD YOU WOULD MOST LIKELY BUY FOR BERBUKA TODAY

1. Kerepek bayam Parit Raja
2.Kerepek bayam Parit Raja
3.Kerepek bayam Parit Raja
4.Kerepek bayam Parit Raja
5.Kerepek bayam Parit Raja

Tragic note: Stuck at Sg Besi toll during buka time and had kerepek bayam bought for Raya from Parit Raja,Batu Pahat for buka. Uwaaaaaaaaaaa!

Tuesday, October 09, 2007

books for raya












It's kind of my routine ( to avoid nosy relatives and visitors) to snuggle myself with books during Raya. Apart from interesting Peter Walsh's It's All too Much, I am bringing back Peter Han's Nobodies to Somebodies and Britannica's Iran.

Monday, October 08, 2007

stupid says the stupidest things










"Don't worry, the government will sponsor the face change surgery if they come forward to testify" said this politician.

" And we will protect them under Witness Protection Program", he added.


Bollocks! Too much "Face Off" and "Starsky and Hutch", I guess.





Thursday, October 04, 2007

mixer























"Bawak balik mixer.nak buat choc moist cake". Got this SMS from my eldest sister in Seremban.





"Mixer mana?Nak buat kuih balik raya ni". Came another one from my younger sister in Bangi.





Tempting to reply them,





"Beli la mixer sendiri beb!".

Of course the reply from me is very PR one so that they won't remember at all to ask for 'duit raya' for their kids.

Thursday, September 27, 2007

Respon dari bait al-amin

Salam...Alhamdulillah..syukur kehadrat ilahi, terima kasih yang tak
terhingga kepada sahabat-sahabat yang telah pun menyumbangkan bahan bacaan untuk dimuatkan dalam perputakaan Bait Al-Amin...

Alhamdulillah Ramadhan kali ni, memang anak-anak di Bait Al-Amin banyak menghabiskan masa dengan membaca, terutama buku-buku bacaan bercorak motivasi.Seronok tengok diaorang dah ada
minat untuk selalu membaca. Semoga usaha murni yang sahabat-sahabat berikan akan mendapat keredhaan Allah Taala.

Salam Dari Saya

lanzam_99@hotmail.com
017-4013738
Pengerusi Bait Al-Amin

Tuesday, September 25, 2007

cat rumah













People changes. Me too. For 31 years I hated anything to do with painting but this time around, I changed. I painted my parent's living room.Thank you Mr. Eric Leong of Astro's Casa Impian for introducing me with such terms of "feature wall", lighting and now I am quite fond of anything-to-do-with-painting.

Please leave a comment if you want me to paint you house for free during this raya.I will do it willingly. (But make sure, the paint is Jotun one because it never needs to be diluted or even stirring because Jotun do it for you).

p.s Tips for you - Don't you ever thinking to buy cans of paints on Sunday. Kedai tutup that day lah.

Friday, September 21, 2007

Lingham Sauce anyone?


I never want to discuss politics in my blog, but the current hot story of "Lingam tape" really tickled me.

I saw the video and one thing for sure, it really reminds me of any Tamil movie. The plot is the same. Good thing (in the movie) is, the good guys will win at the end of the movie.

Moral of the story, marilah beli sos Lingham.




momen paling berharga



















Lihatlah bagaimana keprihatinan anda telah mengubah hidup mereka!

Cerita buku lagi

Saya dimaklumkan oleh rakan di Islamic Relief bahawa anak-anak di Bait Al Amin berebut-rebut mendapatkan buku dari kotak ketika mereka tiba di sana.Alhamdulillah!

Sebenarnya saya masih menerima derma dari rakan-rakan yang ingin turut sama membantu. Di tangan saya masih ada RM200 sumbangan mereka.

Petang semalam, saya menerima SMS dari sahabat saya, juga salah seorang penyanyi terkenal di tanahair (Bukan Datuk Siti beb!), dengan kerjasama kelab peminatnya telah mengumpul "bertan-tan" buku dan majalah untuk projek ini.Wah! Terima kasih AN!Anda memang 'Rock'!
Insya Allah sumbangan ini akan dimanfaatkan untuk rumah anak yatim yang lain pula.Saya sudah minta rakan di Islamic Relief untuk membantu.

Monday, September 10, 2007

Niat 7 tahun lepas
















Saya harap anak-anak di Bait Al Amin,Parit,Perak akan tersenyum lebar apabila tim Islamic Relief Malaysia bertandang ke rumah mereka pada 1 Ramadhan (13hb September) ini dengan membawa buku-buku yang sudah dibeli (ada juga yang didermakan) untuk perpustakaan mereka.

Pagi tadi, saya sudah serahkan pada sahabat saya di Islamic Relief - 2 kotak penuh dengan buku-buku cerita, novel remaja, kisah perjuangan Nabi, kisah teladan, motivasi dan pelbagai lagi judul menarik.

Puas hati saya. Dalam seminggu jumlah derma terkumpul ialah RM2025.00. Kos harga buku yang sudah dibeli ialah RM2035.09. Kos beli lagi banyak dari jumlah kutipan! Tidak mengapa.


Saya gembira kerana sudah hampir 7 tahun niat saya untuk kembali membina gedung ilmu tertangguh dan akhirnya tercapai juga hari ini. (5 tahun sebelumnya dalam tahun 1995, saya dan rakan-rakan sekolej pernah membina perpustakaan desa di Kg. Banggol Sembilan, Padang Sanai, Kuala Nerang, Kedah).

Sebenarnya 7 tahun lepas, saya sudahpun menerima buku-buku daripada sasterawan Bonda Zaharah Nawawi untuk projek seumpama ini. Beliau telah memberikan beberapa naskhah antologi cerpen "Nasib" kepada saya. Namun, kerana sibuk dengan tugas, projek saya itu terbengkalai sehinggalah saya membaca blog Islamic Relief baru-baru ini tentang keperluan Bait Al Amin untuk melengkapkan buku-buku di perpustakaan mereka.

Mungkin digerakkan kerana rasa "bersalah", saya menghantar SMS kepada rakan-rakan dan Alhamdulillah respon dari mereka amat menggalakkan. Ada yang menderma buku, wang tunai malahan ada yang menzakatkan sumbangan untuk projek ini. Saya benar benar terharu!

Maka, hujung minggu lepas, saya berkejar-kejar ke Koperasi DBP di Dewan Bahasa Pustaka, Kedai Buku Popular dan MPH untuk mendapat buku-buku berkenaan dengan harga diskaun (Hanya di DBP dan Popular saya menikmati 10% diskaun). Memang seronok, mencari buku di rak-rak seolah olah dalam peraduan mencari harta karun!

Semasa di Koperasi DBP, semasa membayar saya sempat berbual dengan seorang pengunjung dari Ipoh yang datang ke sana bersama anak-anaknya. Saya bercerita kepada beliau tentang projek ini dan tidak semena-mena beliau menghulurkan not RM50 untuk projek ini.

"Nah, ikhlas daripada saya!" , katanya.


Aduh. Memang rezeki murah anak-anak yatim di Bait Al-Amin!

Beberapa malam lepas, saya bersengkang mata sehingga pukul 1 pagi merekodkan segala pembelian dan mengkatalog buku-buku berkenaan. Bukan apa, supaya senang saya menggunakan maklumat yang ada untuk projek-projek perpustakaan akan datang. Berdasarkan rekod, sebanyak 114 buah buku yang telah dibeli ialah terbitan DBP dan 91 buah buku adalah dari keluarga penerbitan PTS Publications.

Saya sebenarnya tertarik dengan buku-buku terbitan PTS. Pertamanya, muka surat pertama sentiasa dimulai dengan kalimah Bismillahirahmanirrahim. Yang kedua, hasil karya penulis penulis di bawah PTS begitu segar daripada segi idea dan corak penulisannya. Syabas PTS!Teruskan usaha kalian untuk memandaikan bangsa! (Nota: Tiada kepentingan peribadi atas kenyataan saya ini kerana saya tidak dapat apa-apa diskaun dari PTS kecuali diskaun wajib 10% di Koperasi DBP dan 10% kad diskaun ahli Kelab Buku Popular!)

Terima kasih sekali lagi kepada dermawan-dermawan yang menghulurkan bantuan untuk memandaikan bangsa!

Monday, September 03, 2007

Buku-buku Perpustakaan Bait Al Amin, Parit











Perpustakaan Bait Al Amin. (Komen saya: Banyak buku SPM &PMR.Camno nak pupuk minat membaca?)


Alhamdulillah, kutipan derma (hasil SMS kepada kawan-kawan) setakat ini : RM1200.00. Buku sudah dibeli di Popular Book Store: RM240 untuk 25 judul buku kanak-kanak dan remaja terbitan PTS One.

Sudah menghubungi PTS untuk dapatkan diskaun hebat daripada mereka. Saya harap mereka juga "lembut hati" agar dapat juga didermakan "buku-buku return" (meskipun, kualiti rendah akibat salah potong atau kulit buku koyak - tapi ilmu didalamnya masih lagi berguna!)

Senarai buku yang sudah dibeli:

Sahabat Kole Kacang oleh Ahmad Zafran Abdul Mutalib & Mohd Faisal Nordin
Pengembaraan Kon-Tiki oleh Thor Heyerdahl
Buat Sampai Jadi oleh Dr. HM Tuah Iskandar
Kapten Hassan Wira Bangsa oleh Harun Johari
Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck oleh Hamka
Kembara Hafiz: Dunia Baru oleh Kusyi Hirdan
Kutakluki Angkasa 2: Space Camp oleh Nuriazam Ismail & S. Iskandar
Penyiasat Ekstrovert: Pedang Yamashita oleh Mohd Kholid Hamzah & Nuriazam Ismail
Penyiasat Ekstrovert: Misteri Vila Penn oleh Mohd Kholid Hamzah & Nuriazam Ismail
Ombak & Cintaku oleh Khadijah Hashim
Belum Masanya oleh Khadijah Hashim
Puteri Rimba: si Manis Amni oleh Hana Qistina
Lima Penyiasat: Ke Pulau Khazanah oleh Enid Blyton
Motivasi Alihan Pelajar olehTengku Asmadi, Ph.D
Persediaan Minda Untuk Menjadi Pelajar Cemerlang oleh Osman Affan
G.I.M olehIda Rizyani & Talhah
Teknik Menjadi Pelajar Cemerlang oleh Hasan Mohd Ali,Ph.D
Jadilah Diri Anda oleh Sukma N.A
Azam Farid oleh Ida Rizyani & Nuriazam Ismail
Debaran Buku Biru oleh Ashadi Zain & Fred Suriya
Hampir Kena Tangkap oleh Ashadi Zain & Fred Suriya
Adli di alam Fantasi: Misi Monyet Putih oleh Hanita Hassan
Bayi Botol Kicap oleh Ida Munira Abu Bakar
Bertarung dengan Kerengga oleh Ashadi Zain & Fred Suriya
Akrab dengan Tuhan oleh Mohd Zawawi Yusoh & Ahmad Hariyati Ruzaidi
Nasib oleh Zaharah Nawawi
Persediaan Peperiksaan oleh Noraini Ahmad
Secret Seven Fireworks oleh Enid Blyton
The Famous Five Big Book oleh Enid Blyton
Anak Din Biola oleh Maaruf Mahmud
Puncak Menara Gading oleh Ibnu Yusof
Pahlawan Angkatan Tentera Malaysia oleh Syed Othman Syed Omar

Kalau mahu turut serta boleh lah menghubungi saya di talian 019-6925192 atau bank-in sumbangan anda ke akaun Maybank saya : 162188016529 (Iskandar Syah Ismail)

Wednesday, August 29, 2007

Return

Yes, I am returning to blogspot world for a reason.

My only reason is I am responding to a call from Islamic Relief Malaysia for a project to set up a new library for Bait Al Amin, in Bota, Perak, a local home for poor and orphaned children. There are about 60 kids, mostly boys, there and I sincerely believe only through knowledge and books that they can change their fate and becoming a successful person one day.

I am getting the details and be right back soon.


p.s. Donations for Bait Al-Amin Library Project : RM0.00
Book donation : 1

Sunday, August 05, 2007

Halash

It's a word in Iranian and it means, "Finish". I am done. Thank you.

Saturday, July 21, 2007

Khidmat Masyarakat: Papan Tanda & Komputer

Saya ke Rumah Anak Yatim Nur Zahrah, Kg Janda Baik,Pahang petang tadi untuk menghantar mesin basuh yang didermakan oleh kariah Masjid Setiawangsa, Kuala Lumpur.
Dalam pada itu mereka masih memerlukan bantuan seperti berikut:
1. Penajaan untuk mendirikan Papan Tanda
- anggaran kos dalam RM300 ke bawah. Saya sudah minta Pengelola Rumah Anak Yatim Nur Zahrah berkenaan, En Yahya, untuk mendapatkan sebutharga yang lebih tepat daripada kedai buat papan tanda di Bentong, Pahang. Kalau ada sesiapa yang ingin bantu silakan seberapa segera angkat tangan!
2. 4 buah Komputer terpakai atau lebih
- bagi menjalankan kelas kemahiran komputer untuk anak anak yatim berkenaan dan juga untuk anak anak kampung sekitarnya yang tergendala kerana sebab yang tidak dapat dielakkan ( hubungi saya untuk nak tahu kenapa kerana kalau saya cerita nanti jadi thread discussion yang tak berkesudahan). Mohon kerjasama saudara yang berminat nak bantu, kalau nak bagi komputer terpakai seelok-eloknya yang baik kondisinya kerana menurut En Yahya, sudah ada 2 komputer rosak didermakan. Defeat the purpose aje bang oii.
Saya boleh dihubungi di email iskandar@makna.org.my.

Monday, July 09, 2007

Awakening from the Long Sleep of Life

Awakening from the Long Sleep of Life is a true story about a real life clown who lost his five year old son in a tragic accident. He leaves us with a philosophy about life and loss and the message to celebrate and thank life rather than to mourn for death.

Thursday, July 05, 2007

All I Really Need to Know I Learned in Kindergarten








Kelmarin orang cakap dia yang buat.
Semalam, dia cakap kawan dia yang buat.
Hari ini kawan dia cakap dia yang buat.

Just like in the kindergarten.











Kelmarin mereka berkawan dan nak berkahwin.
Semalam depa kata lebih dari kawan dan dah nak kahwin.

Hari ini, depa cari kawan lain.

Just like in the kindergarten.



Nota Disklamer: Komentar ini tiada kena mengena dengan isu-isu semasa dan gambar gambar it hanya sekadar hiasan.

Yeah rite! Just like in the kindergarten!

Monday, July 02, 2007

cabut gigi










I was at my sister's place in Seremban last weekend when the topic of our family's gossips was on our 7-years-old nephew, Amin. We were cajoling him to go to dentist to 'cabut' his teeth when he remarked this,

" Ala, tak payah susah pergi Klinik Gigi pun, Amin hantuk aje muka Amin kat dinding!"

Again, we were left speechless!

weekends

Hujung minggu lepas

Hujung minggu lepas, saya ke Kg Janda Baik mengikuti program outreach MAKNA menghantar barang barang derma untuk Rumah Anak Yatim Az-Zahrah di Kg Sum Sum Hilir, Janda Baik. Seronok memandu di sana. Air sungai yang bersih dan ramai orang datang ke sana untuk berpiknik.

Berbalik kepada Rumah Anak Yatim Az-Zahrah, mereka baru sahaja berpindah ke "rumah hantu" bak kata Puan Ainon Mohd. (Pengerusi PTS Publications dan Sifu penulisan PTS dan suaminya Profesor Abdullah Hassan juga pakar linguistik kesohor. Rumah mereka di seberang jalan berhadapan "rumah hantu" itu) yang telah lama di tinggalkan oleh pemiliknya. Alhamdulillah, anak anak seramai 25 orang itu cerdik cerdik belaka setelah di amati melalui aktiviti dalam kumpulan yang sempat dilakukan oleh sukarelawan MAKNA.

Sebelum itu, kami menziarahi rumah ke rumah memberi bantuan kepada, warga tua, kanak-kanak istimewa, ibu tunggal. Agak menarik perhatian kami kerana, tiada pula rumah yang dilawati mempunyai ahli keluarga yang menghidap kanser! Mungkin suasana yang tenang, menyegarkan dan "kurang stres" di sini menjadi penyebabnya.

Semasa melawat sebuah rumah warga tua di situ, sempat saya "menculik" benih pokok senduduk putih yang dikhabarkan banyak khasiat kesihatan dan pokok jempiring (kaca piring atau melur cina) . Pasti ibu saya tersenyum lebar kalau saya bawa pulang benih pokok ini kerana sepanjang 31 tahun ini, inilah kali pertama saya suka "gardening!"

Hujung minggu baru ini

Sabtu lalu, saya menghadiri induksi sukarelawan Islamic Relief Malaysia di pejabat di Seri Kembangan sambil hantarkan "handpuppets" dan sedikit derma. Sempat juga berkenalan ringkas dengan sukarelawan, Naziehah,Safawati, Fatiiah, Yana and Yuri (I love these twins!), Abang Isa and Abang Walid, Amir dan Husni.
Seronok dikelilingi rakan rakan baru yang punyai "passion" yang sama. Saya, Naziehah dan Safa kenal Islamic Relief sejak zaman universiti lagi. Mengimbau kenangan sewaktu "student" dahulu di Bradford, Islamic Relief (IR) sebenarnya tidak asing bagi saya kerana pernah membantu IR mengumpul baju sejuk dan pakaian untuk pelarian (IDP) Kosova semasa saya aktif dalam Persatuan Melayu Universiti Bradford sekitar 1998.

Saya masih ingat lagi pengalaman menghantar "a wagon load of warm clothings" ke cawangan IR di Manningham Lane. Rancangan pada mulanya mahu dihantar ke Manchester untuk dikumpul kan bersama hasil kutipan derma pergerakan MISG-ABIM di sana namun kalau mahu tunggu "shipment" dari Manchester itu, jawabnya selepas musim sejuk sahajalah pelarian IDP itu baru mendapat bantuan tersebut dan kerana itu kami mencari alternatif lain dan IR menjadi pilihan.

Kerana pengalaman tersebut jugalah saya mula berminat untuk "change the course of life" daripada bidang kejuruteraan ke bidang bantuan kemanusiaan dan kemasyarakatan sehingga kini.Saya juga masih mengikuti secara "online" aktiviti yang dilakukan oleh IR di seluruh dunia dan tiada apa yang saya dapat katakan kecuali rasa hormat di atas kegigihan dan kesungguhan mereka membantu mereka yang memerlukan. Sehingga kini, usaha gigih mereka sudah merentasi 33 negara dan bantuan tersebut tidak dibatasi oleh fahaman politik, agama, warna kulit dan paksi.

Seperkara menarik ialah mereka tiada masalah untuk bekerjasama dengan organisasi berteraskan fahaman Kristian demi membantu meringankan penderitaan umat sejagat. (Anda boleh lawati http://www.islamic-relief.org.uk/ untuk maklumat lanjut tentang fakta ini). Manakala, Islamic Relief Malaysia boleh dilawati di http://www.irm.org.my/.

Thursday, June 28, 2007

Satu pintu tutup, Pintu lain buka



Saya terpaksa tangguh rancangan saya untuk sambung belajar di UKM dalam bidang Psikologi Kesihatan atas sebab yang tidak dapat dielakkan. Tak mengapalah. Saya sudah ada rancangan yang lain sementara tunggu tahun depan untuk sambung niat saya itu kembali.

Rancangan terbaru: Saya sekarang sedang berusaha untuk melanjutkan pengajian 'clowning & hospital' di Bonts International Clown School di , Ibiza, Spain selama 2 minggu dari 14 Januari sehingga 25 Januari 2008.

Bila sebut Ibiza, terbayang di kepala ialah sebuah pulau yang gawat parti,disko dan arak. Jangan bimbang, Bonts School terletak jauh dari kawasan itu. Kalau nak ke sana, tiada bas lalu ke sana. Anda kena singsing lengan dan hulurkan ibu jari di tepi jalan untuk tumpang naik kereta ke studio.Alternatifnya, berjalan kaki berbelas-belas kilometer!

S
elama 2 minggu itu kelak saya akan belajar dengan Eric de Bonts, Pepa Astillero dan Encarna de las Heras untuk mendalami "energy work" di dalam situasi hospital dan teknik "theatre clowning" dalam persekitaran yang sensitif seperti di hospital. Melihat gambar-gambar Bonts School teringat saya Celebration Barn Theatre di Maine dimana ia adalah bekas bangsal ladang lama dibangunkan semula oleh Tony Montanaro sebagai tempat latihan teater fizikal (physical theatre). Bonts School pula ialah bekas tiga gedung wain lama.

Untuk ke sana Januari ini, saya sedang berusaha mencari dana dan penajaan untuk tampung perbelanjaan semasa ke sana. Tiket kapal terbang saya akan cuba usahakan untuk dapatkan penajaan Qatar Airways yang mempunyai penerbangan terus dari Kuala Lumpur ke Madrid melalui Doha . Dari Madrid, saya dimaklumkan oleh Saudara Aiyub Omar dari Kedutaan Malaysia di Madrid, saya boleh terbang ke Ibiza dengan penerbangan tambang murah (no frills) seperti Spanair atau Iberia Vueling.

Sebagai tanda terima kasih kalau Qatar Airways sudi taja, saya bercadang singgah di Doha untuk berkongsi ilmu yang dikutip di Ibiza dengan mengadakan bengkel untuk sukarelawan program Reach Out to Asia (ROTA) yang dipimpin oleh puteri Sultan Qatar yang cantik ngetop, Her Excellency Sheikha Mayassa bint Hamad bin Khalifa Al Thani. (Saya harap dia tak kawin lagi! Amin! Hahahaha!)

Selain itu, saya sudah meminta bantuan Dr Azhar Abdul Aziz, pakar rakyat Malaysia di Hamad Medical Centre Doha yang saya kenali beliau melalui buku catatan perjalanan "Sorrow Behind The Smiles" oleh Dr Mohamed Hatta Shaharom mendapatkan maklumat perhubungan "the right person" di Hamad Medical Centre Doha untuk mendapatkan kebenaran rasmi mengadakan "hospital clowning visits" di sana.

OK, masa untuk sambung balik kerja saya siapkan proposal! Jumpa lagi

Friday, June 22, 2007

Paul Potts Potty

Welshman-handphone salesman Paul Potts is the Greatest!



Sure cry one!

Sivaji: a short review











Damn! It was a fantastic movie!

Even though I could only enjoyed 5 minutes of subtitles and the rest was in intelligible Tamil, yet still, I could understand the plot throughout 3-'berdamar bontot'-hours long movie.

And if you are fan of previous Rajnikanth's movie Chandramurkhi - you will find at one particular scene whereby that famous line in Chandramurkhi was used again in this film - LAKALAKALAKALAKA! Sure you will gelak sampai keluar air mata beb!!

Thursday, June 21, 2007

Sivaji










During my college (read : boring) days I used to cut away Sivaji's film ads in the newspaper and creatively replaced his face with mine. Unfortunately, the ads nicely stays on my locker's door was missing one day.

Later, much to my horror, I found out that somebody I knew had stuck it on the college notice boards.

Today, I am going to watch that much publicised SIVAJI by Rajinikanth at KLCC. Don't worry, I am well padded with a bulletproof vest and ready with my faithful Gray's hockey stick just in case.

"En valli – thani valli." (என் வழி; தனி வழி) - "My way is a unique way." . Don't be mistaken bro. That line was from Padayappa!

P.S Do go the website and you can get colourful SIVAJI wallpapers to replace that boring Siti Nurhaliza's one!

Tuesday, June 19, 2007

Promo:Dewangga Sakti di Alliance Francaise

PROMO!PROMO!


Dewangga Sakti akan membuat penampilan di Alliance Francaise pada 24 Jun 2007 (Ahad) pada jam 8 malam. Program ini dengan nama Fete de la Musique telah mula diperkenalkan di Malaysia sejak tahun 2003 dan dianjurkan di merata tempat sekitar Kuala Lumpur.Program bermula jam 12 tengahari dan berakhir pada jam 10 malam.

Alliance Francaise adalah sebuah Pusat Budaya dan Bahasa Perancis di Kuala Lumpur dan terletak di Lorong Gurney,Off Jalan Semarak. Jika mahu ke sana,ikut Jalan Tun Razak dan belok ke kiri Jalan Semarak. Anda akan melihat Menara Celcom di sebelah kiri.Jalan terus dan di sebelah kiri adalah Lorong Gurney (sebelumnya showroom kereta).
Jumpa di sana!!

Monday, June 18, 2007

Ketemu Dewangga Sakti & Jiwarasa

Saya terserempak dengan abang Jiwarasa di Kinokinuya KLCC senja senja tadi.Patutlah wajah pria ganteng nampak terlalu familiar semasa saya berborak dengan Idham, petugas Kinokinuya. Untuk pastikan telahan saya, saya SMS beliau. "Saya di KL dalam Kino", jawabnya. Sah memang dia. Rupanya dia juga tertanya-tanya soalan yang sama. Hahahaha..Kali terakhir berjumpa semasa Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2005. Komennya, saya montel. Dalam hati saya, " Huh, dia pun sama!". Patutlah tak kenal.

Rezeki saya juga petang itu, rupa-rupanya Bro Jiwa sedang menunggu rakan blogger, Zul dari grup Dewangga Sakti. Aduh! Seronok banget gitu! Akhirnya dapat bertemu dengan ahli muzik yang membelog perjalanan seni kumpulan Dewangga Sakti selama ini hanya kenal dalam alam maya. Saya mula tertarik dengan grup ini apabila Bro Jiwa mempromosi tentang Bookworm Cafe di Chengdu seperti yang diceritakan oleh Zul di dalam blog.

Hampir terlupa membayar 2 buah buku, "Malay Archipelago" oleh Alfred Russel Wallace dan "Letters to A Young Brother" oleh Hill Harper kerana 'excited' sangat berjumpa dengan 2 orang yang saya kagumi ini. Yang satu minatnya terhadap buku dan lagi satu terhadap muzik. Kami beredar ke medan selera untuk sessi "ngeteh". Seronok saya mendengar cerita tentang Gamelan, Pak Gesang, Klasik FM, Keroncong di Best 104, muzik unik oleh Kiyai Kanjen dan of course pasal buku, buku dan buku!

Elok juga saya promo 'gig' grup Dewangga Sakti di Alliance France, Lorong Gurney 2 pada hari Ahad ini (24 Jun 2007) pukul 8 malam. Jemput datang untuk dengar satu kelainan yang dibawa oleh Dewangga Sakti dan ianya percuma.

Monday, May 28, 2007

do what your heart sings














Saya tak sabar tunggu bulan depan.
takut ada, gembira pun ya.
Yang penting , "Do what your heart sings" kata seorang penulis di di dalam buku What is your life's work? oleh Bill Jensen.

Redah ajelah bro!!

Tuesday, May 22, 2007

powerful words

“This is what I stood for,believed in, struggled with, and accomplished. This is my life’s work, and what I want to be remembered for.”

Samseng
















(terima kasih di atas kerjasama Harraz Haiman, 2 tahun)

Apahal lu tengok blog gua ha???

Thursday, May 17, 2007

Pensel,Syazwan & only human










Saya merasa insaf apabila diberitahu oleh Mamagie bahawa pelarian Myanmar di kelas beliau sanggup berkongsi pensel kontot semata-mata untuk belajar. Saya harap 10 kotak pensil ( 120 batang semuanya) yang saya sumbangkan itu cukup untuk sementara waktu.

Syazwan sudah tamat rawatan radioterapi di Wijaya Baru, menurut bapa tirinya En. Effendi. Hanya sebanyak RM18,000 daripada dana yang dikumpulkan tempoh hari digunakan untuk 10 kali rawatan radioterapi tersebut. Alhamdulillah, ia adalah satu perkembangan yang baik sekali. Anak kecil itu akan menjalani pemeriksaan 2 bulan sekali di Wijaya Baru dan masih lagi dalam pemerhatian doktor di Hospital Kuala Lumpur.

Saya takkan lupa pengalaman tidak tidur malam dan stres semasa berusaha mengumpul dana untuk Syazwan. Namun ada hikmahNya. Saya kini amat bersyukur kerana ditemukan dengan ramai 'strangers' yang bertukar menjadi rakan kerana anak kecil itu.

Saya juga belajar sesuatu baru baru ini bahawa "we are only human" dan tidak pernah lari dari kesilapan dan yang paling penting kita tidak boleh memuaskan hati semua orang.

Monday, May 14, 2007

Tradelah your RM30 worth of prepaid for something priceless


Interested to trade RM30 worth of your prepaid to bring anak yatim to see Shrek? Let me know.

Sunday, May 13, 2007

Tanah Airku

Recently when I was in Medan for a short 'wisata', I came across two wonderful songs by Indonesian composer Ibu Soed. One is the melodious " Tanah Airku" and a children song, "Tik Tik Bunyi Hujan".


Tanah airku, tidak kulupakan
‘kan terkenang selama hidupku
Biarpun saya pergi jauh
Tidak kan hilang dari kalbu
Tanah ku yang kucintai,….engkau kuhargai
Walaupun banyak negri kujalani,
Yang mashyur permai dikata orang
Tetapi kampung dan rumahku,
Disanalah ku rasa senang
Tanah, ku tak kulupakan….
Engkau kubanggakan


When I first listened to "Tanah Airku", my heart beat faster and quickly my eyes became wet. You can listen to it in Garuda ads above.

Interesting enough, we are not short of old patriotic songs. We certainly have our own "Tanah Ayerku". It was composed by Alfonso Soliano and lyrics by Mahadzir Yassin.I got the lyrics from a book I bought at Chowrasta Market not so long ago.


Cantik berseri-seri,
Negaraku yang sangat ku cintai,
Menjelma di antara bangsa
Dan Berdaulat Malaysia merdeka


Bulan serta pun bintang
Menyinari di langit Malaysiaku
Hasratku hendak ku korbankan
Apa saja untuk kemajuan

Sungguh hati ku gembira
Melihat segalanya bangsa
berpakat dengan bekerja
Dibawah satu bendera


Mari kita berdoa
Supaya jaya makmur dan bahagia
Junjunglah tanah mu yang kaya

Hidup aman kekal dan abadi.

Will it makes my eyes wet? I don't know. How I wish I could listen to it. Perhaps in MAS ads one day?

Friday, April 27, 2007

Sayang Disayang

Ooooooooo
Angin menderu
Dahan jatuh menimpa batu
Guguran...
Angin menderu
Dahan jatuh menimpa batu
Guguran...
Murai terkejut berkicau-kicauan
Langit mendung diliputi awan
Alamat bumi disirami hujan
Sayang disayang
Hatiku rindu
Orang jauh tak lupa dari kenangan [ulang 2 x]
Fikiran kusut berisau-risauan
Sakit untung ditinggalkan abang
Ibarat kapal tidak berhaluan
Sayang di sayang...

quote of the day

I found this today,

If you make up your mind today
To look for pleasant things,
For smiles or sunshine, bits of fun,
Surprises fortune brings;
If you are slow to find teh worst
But quick to spot the best,
You won't be sorry for yourself
But count yourself well blessed.
It's up to you to make today
As sad as sad or bright and gay.

22, July 1975 (The Friendship Book 1975)

Wednesday, April 25, 2007

cuti

2 minggu saya bercuti sakit. Sakit cukup menginsafkan. Inilah kali pertama saya menghabiskan semua pil antibiotik diberi doktor. Kalau tidak ambil sahaja dan buang setelah telan 2 biji. 2 minggu saya isi dengan berehat sambil membaca buku serta menonton DVD di rumah. Saya sudah habiskan buku oleh penulis John Hughes yang bertajuk, "The End of Sukarno: A Coup That Misfired, a Purge That Ran Wild" dan sekarang sedang membaca buku "Got What It Takes oleh Bill Boggs". The West Wings musim ke-3 sudah separuh habis.

fearlessness

"so often the things we do out of fearlessness - saying,' You know what? I don't care. I am gonna take that leap.'Those are the great successes."

Anna Quindlen
~Pulitzer Prize-winning journalist & novelist~

Tuesday, April 03, 2007

Ke Minneapolis?










(Giovanni Fusetti)


Saya baru sahaja menerima emel daripada Hilary Chaplain yang beria-ria menyokong hasrat saya untuk menyertai kursus intensif badut teater (theatrical clowning) selama 3 minggu dibawah tunjuk ajar guru terkenal, Giovanni Fusetti dari Teatro Kiklos, Italy dan akan berlangsung di Bedlam Theatre, Minneapolis pada 21 April sehingga 13 Mei 2007. Saya sebenarnya selalu merujuk berkenaan program teater atau kursus berkaitan kepada Hilary kerana pengalamannya yang cukup luas di dalam bidang teater komedi di Amerika maka mudah sahaja bagi beliau untuk menilai kursus mana yang baik, guru mana yang handal.












(Bedlam Theatre)

Pihak Bedlam Theatre sudah memaklumkan bahawa ada lagi tempat kosong untuk saya daripada 14 tempat dalam kursus tersebut.

Hati saya sebenarnya berbelah bahagi. Mungkin pengalaman di New York Theatre Clown Festival, September 2006 lepas banyak mengajar saya agar berhati-hati memilih kursus kerana kalau salah pilih, rugi wang dan masa. Maklum sahaja pemergian saya kali ini atas perbelanjaan sendiri dan bajetnya cukup kecil. Namun begitu, saya sudah biasa "merempat" di negeri orang, tidur di atas sofa, merayau di celah kota dengan "weekly pass", tidur di asrama belia atau rakan yang baru dikenali, makan dan minum di tepi jalan(kadang-kadang sambil berjalan) , maka tiada masalah sebenarnya.

Entah kenapa saya tergerak hati untuk menyertai kursus ini, mungkin masih merasakan ilmu yang dikutip selama ini masih tidak cukup. Masih mahu belajar dari mereka yang arif. Sebab lain mungkin, masih mahu berada di luar kepompong kehidupan selesa kebelakangan ini dan terus belajar mengenal diri apabila berkelana di tempat orang.








Monday, April 02, 2007

SMS from Mak

My brother came yesterday (his monthly visit to my house and usually happens bila my gaji dah masuk) and for that I sent this SMS to mak,

"Anakanda nak kena samun minyak kereta dan tomyam hari ini"

and came her reply,

" Bawalah tekoh lampu ajaib bersama anakanda nanti!"

Monday, March 12, 2007

Tagore

Let me not pray to be sheltered from dangers but to be fearless in facing them.
Let me not beg for stilling in my pain but for the heart to conquer it.
Let me not look for allies in life battlefield but to my own strength.
Let me not crave in anxious fear to be saved but hope for the patience to win my freedom.
Grant me that I may not be a coward, feeling your mercy in my success alone;
But let me find the grasp of your hand in my failure.


Rabindranath Tagore

cigarette paper propeller


Cigarette Paper Propeller - Amazing! - The best home videos are here

I first learned this trick from Avner Eisenberg at The Celebration Barn Theatre. Later I realised that it is quite economical to use this when interacting with the audience rather than twisting the baloon animals. I am not really keen with animal balloons because it will create queues rather than interactions. With this simple and cheap cigarette paper I can interact with 50 people with just RM1.20 ( I pack of ZigZag paper cost about RM1.20 at newsagents.

Friday, March 09, 2007

SMS from Mak

My mom just learnt how to use SMS.

Imagine my horror when she SMS me this few days ago,

"Mak nak buat sepat"

aaaaa? I called her and asked what she really meant by the SMS,

and she just said,


" Ooo.mak nak buat cermin mata.. Dah rabun!"



And the other day, another SMS sent shock to my heart,

"Moksin"


OK I get it. I will get VCD of Mukhsin once it will be on the market and send it to her pronto by Poslaju as promised.

Yesterday, she sent to my brother in UITM Seri Iskandar who was spending his weekend in KL this message,

" Pukul berapa flight balik?"


Even though we knew well enough there's no such airlines flying to Manjung for that matter.

Aduhai Mak..........

Wednesday, March 07, 2007

avner at youtube

Now you can watch my clown teacher, Avner Eisenberg in The Exception to Gravity here. Better than Raja Lawak ASTRO beb!

http://www.youtube.com/watch?v=IAi92o_2tDQ

Sunday, March 04, 2007

Belasungkawa: Nazrah's mom

Ican't help to control my tears when reciting this yesterday.

"Ya Allah! Ampunilah dia dan kasihanilah dia dan sejahterakanlah serta ampunilah dosa kesalahan dia. Dan muliakanlah kedatangannya dan luaskanlah tempat masuknya (kuburnya) dan bersihkanlah dia dengan air salju dan embun, bersihkanlah dia dari segala dosa dan sebagaimana kain putih yang bersih dari segala kotoran dan gantikanlah baginya rumah yang lebih baik dari rumahnya dan gantikanlah isteri yang lebih baik dari isterinya dan gantikanlah keluarga yang lebih dari keluarganya dan peliharalah (hindarkanlah) dia dari seksa kubur dan seksa
neraka."

Innalillahiwainnailaihiraji'un.

Friday, March 02, 2007

Run DR Bubbles Run!


(Picture from Runnersworld.com)
Mr Luis Bruno, you are truly my inspiration! He is an executive chef to the Governor of Mississippi, lost 200 pounds by taking up running and overhauling his diet.

Wednesday, February 28, 2007

HAPPY BIRTHDAY!















I called my mom today and wished her happy birthday. It's not a common thing to do in my family all these years for a simple reason that we never really need a specific day to express our love and appreciation towards each other - (we do it everyday by "cursing' or gossiping with each other via sms or phonecalls)

Today she finally got hold of how to use SMS and the first thing she did was replying my eldest sister's SMS wishing her Happy Birthday with this text,


" Mana hadiahnya?"

Came my sister's reply,

"Hadiah?Saya bagi mak cucu baru!"

Hahahahaha....my sometimes "lurus bendul" Kak Long do knows how to make my mom chuckled!.






two deer same samelah!









I was at a kitchenware shop at City Square during lunch today when the proprietor came to me and asked,





" Did you came the other day with Jean Danker?"





hahahahaha....If you heard about Jean Danker (google lah to find out) then you know why I laughed so hard!








p.s clue: not that Jean Danker (above pic), DJ from Mediacorp Singapore.

Monday, February 26, 2007

6 weird factors about me

I was tagged by Ladypotpet.
Weird factor No.1 - I love strolling in the cemeteries and reading the inscriptions on the gravestones. It tells you so many stories about the person. Tanah Perkuburan Jalan Ampang is my favourite spot. Of course I only do it during the daytime. You can join me if you want...hehehe

Weird factor no. 2 - I always clutch books whenever I go. I would feel so uncomfortable if I don't have books in my hand. Bak lagu Ahmad Jais, GELISAAAAHHHHHHHH!

weird factor no.3 - I always humming old malay songs from 30s to 40s in the car.

weird factor no.4 - If I go out to shopping malls, my first thing first is to go to bookstores........

weird factor no.5 - always wipe that round water mark from a glass or cup on the table.

weird factor no.6 - Suka pintal tisu!!!!!

Friday, February 23, 2007

lost

hilang telefon 2 malam lepas. please sms me your numbers. Same number (019-69251xx) . Same telco operator.new phone with built-in radio and a calendar.

doa

Let us pray to Allah for nazrah's mom who is now in critical condition at IKM-HUKM.

Wednesday, February 21, 2007

buku-buku





















Read the review in Shobi's Hospital Clown Newsletter.










Bought Jelebak-Jelebu : Corat-Coret anak Kampong by Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim recently.

Thursday, February 15, 2007

don't assume

"Blok F, Unit Urologi, Wad 4 Tingkat 1"


Habis satu Hospital Tuanku Jaafar Seremban, my family and I dok tawaf looking for our neighbour's son until my brother asked a very stupid question,

"Hospital mana?"


Jawapan SMS: Hospital Kuala Lumpur

Wednesday, February 14, 2007

Clowns Y Hospital












I can't hide my excitement when Bonts International Clown School in Ibiza Spain announced that they are opening FREE placement in 2008 ( for 3 months) for people like me to study Clowns and Hospital work. I am applying!Yipppeee!

(weh manalah aku letak CD Spanish Language si X-Eyed Jules bagi dulu tu?)

Wednesday, February 07, 2007

Happy Birthday kak Inda Sako

Dear Kak Inda,

I was on my way home today after work when all by sudden, you came to my mind. Only when I reached home and checked my calendar I realised, it is Tuesday, 6th February 2007. It has been exactly 3 years since you left us.

When you left us that blessful Friday morning, I was so far away and how I wish I could fly home from Bam,Iran just to be with you. Alhamdulillah, I managed to see you few days before I left for Bam. I knew you were in great pains and relying on morphine to relieve it. I hope my stupid jokes that day would cheered you up. (it was really really stupid jokes! I must confess that I didn’t know what to do in that room with you. I felt so helpless but I was just trying to be brave in front of you).

The relief mission had been trying to break the news to me earlier that day but they decided in the best interest of the mission, the news would be kept from me until I completed my task that day. Yes, I somewhat expected the “news” when they told me that Dr Jemilah Mahmood, (MERCY's founder,your gynae and close confidante) called our field mission in Baravat all the way from Malaysia and wanted to speak to me that morning. But I was rushing excitedly for ICRC Field Hospital in the city because it was the first day after few weeks into my relief mission that I could do what I am supposed to do – to conduct hospital clowning visit for the Bam earthquake victims.

Only that night, they broke the news. I took it simply without any feeling of sorrow. Perhaps I was detaching myself from emotions and just focusing on my mission. Two weeks after your passing, I managed to get the whole story when Dr Jemilah came to Iran with the next mission to replace us. She spoke to me while we were waiting for flight to Bam at Mehrabad Airport, Tehran. She told me how you, few days before, had accepted the fate and redha to meet your Creator. She told me how so many people came to perform “solat jenazah” for you. (They conducted the prayer twice for you). I felt so happy. Yet, sadness engulfed me when she told me that day, 6th February was your birthday and the night before you left us, your adopted kids, Shafiq, Yaya and Mira placed their handwritten birthday cards beside you. You never got a chance to read it. You went peacefully that Friday morning.Dr Jim told me about her last wishes. One of it she asked Dr Jim to look after me.


It took me almost two years to accept it. Since I returned from Bam, I just engrossed myself with work trying to keep the grief inside me. I was mourning quietly in my heart. Although you home and my office is just 5 minutes away, I never had the courage to walk again to your door and rang the bell. It was too painful. There were times when I drove to your place and steered the car away at the last moment. I was trying to deny it.

Only one day last year, I gathered the courage and knocked the door. Shafiq was the only one around. Abang Awi and the rest were away. It must be awkward for both of us that time but Shafiq as gentleman as he is ( Kak Inda, yes he is truly an angel!) invited me in. The living room is still just like when you were there. Photo frame of Pak Sako is still on the wall and your antic sewing machine you used to work with is still at that same corner. Yet, the moment I glanced at a photo frame sitting in one corner, I can’t contained it anymore. Your kids had put up all your photos on it. I just run my fingers on it and cried shamelessly.

We were complete strangers before and by fate we became so close like own blood. I think we started to know each other when we were working for Telekanser 2001. Oh yes! Now I remember. You were one of the cancer survivors I was arranging for media interviews for TK2001 and somehow you had invited me to come to your place one late afternoon for laksa. The rest was history. I quickly became part of your family. I don’t know how but you did tell me how I just make myself at ease at home that day. And I must tell you how proud I am when you introduce me to your friends that I was your new-found brother after Hardy (the long-lost brother). Till now I still cherish the sweet memories of having laksa at your place,your infectious laughter and till now, I still admire your indomitable spirits fighting against the Big C. Your determination and positive attitude helped not only for the patients you counselled but also inspire us to work harder to raise funds for cancer. Ah, it reminds me now to complete your purposely “unfinished” doa in front of Kaabah soon. (You know what I meant).

And you must be very happy that I am doing OK all these while. And I must tell you, I had achieved the unthinkable not so long ago. I went again to USA 2 years ago and studied with one of the greatest clowns in the world, Avner Eisenberg. It is one of the best moments in my life. Thank you for believing in me. When I was struggling, you are one of the few who never doubt my ability and keeps me going.

Happy Birthday Kak Inda and may Allah blessed your soul.

Tuesday, February 06, 2007

to a friend


"If a friend of mine gave a feast, and did not invite me to
it, I should not mind a bit.

but if a friend of mine had a sorrow and refused to
allow me to share it, I should feel it most bitterly.

If he shut the doors of the house of mourning against me,
I would move back again and again and beg to be admitted so that I might share in what I was entitled to share.

If he thought me unworthy, unfit to weep with him,
I should feel it as the most poignant humiliation."


-Oscar Wilde-



Dedicated to You. Yes.. YOU!

stunned


















I just got to know today that a good friend passed away few months ago. I was so stunned when Che Mat the biker told me about sudden passing of Suhaimi Joleman due to heart attack. He was just in his 40s. 2 weeks before that his wife, Kak Nett lost her both legs after a tragic accident along PLUS highway.

I met him when I was in Laos. He was there with Kak Nett, Che Mat and his wife riding BMW bikes all the way from Malaysia. We quickly became friends. I still remember how proud I was to read about his solo travels on his bike to 47 countries around the world spreading the words of peace. He is a true adventurer to me and lucky him to have Nett as his companion during his wonderful life. I guess Chiengmai will miss them very much for there will be no more annual honeymoon visits from them now.

It is very hard to lose a friend like Suhaimi.It is very hard indeed.





Monday, February 05, 2007

kipas

Managed to raise 7 units of ceiling fans from my batch to replace the decade-old fans for the boys in my alma mater.Yeay! Kerana Ilmu Panduan Hidup.

leap & fly

I am applying for postgraduate diploma in health psychology - 1 year full-time course in UKM. class commence in July.If the journey is smooth I can do M.Sc Clinical Psychology after that.

tgh fikir-fikir.

Thursday, January 25, 2007

holiday












I just booked AirAsia holiday package (3 days 2 nights) to Brobdingnag for just RM19.99 (excluding taxes).

Flight to idyllic Laputa is also reasonably discounted.

Thank you Tony!

Tuesday, January 23, 2007

Laos trip & Room to Read





I will be going to Vientiane, Laos in March 2007 hopefully. It is kind of my ritual to go back to that landlocked country and this time around I won't be going alone. My colleagues, Farouq,Mamagie and Vem will be joining me for a week trip to Laos. It is not a holiday kind of trip but more to volunteering. We will be conducting workshops on theatrical clowning, Indian Classical dance and youth work with the Donekhoi Children Centre - a place I have been associated with since my volunteering days in Laos back in 2002.

After reading the book by the founder of inspiring organisation of Room to Read , John Wood's Leaving Microsoft to Change the World, I have decided to throw a challenge to my fellow travel mates to adopt a project for Room to Read program in Laos. I hope we can hand in the contributions to the Room to Read Laos when we go there in March.

Below are the relevant information of the Room to Read Program we are going to support. (Mind you that in Laos, primary school completion rate for girls is 64% and % of literacy (15 and older) for female is 61%)











Room to Read Girls’ Scholarship Program

The goal of Room to Read’s Girls’ Scholarship Program, known as "Room to Grow", is to provide opportunities for girls in less-developed countries to attend school, thus allowing them to gain the lifelong gift of education and to take control of their lives. We fund scholarships for students starting in primary school, based on our belief that the best way to help improve the world is by starting education at a young age. To each girl, we make a commitment through the completion of secondary school (a period averaging ten years). This acts as a strong incentive to achieve and to stay in school, and also provides security and support to girls who often grow up in a very uncertain environment.

Opportunity: A quest for education for all children

Education within many developing countries is not free. Families are often charged school fees to pay for the operation of schools and teachers’ salaries. Many families cannot afford these school fees, or they are unable to forego the income of a working child. Due to economics and cultural bias, young girls are often left behind when it comes to educational opportunities. If families are able to send only one child to school, the eldest son is usually chosen.

However, the benefits of educating girls are numerous and include:

—Improvement of family health and nutrition and decrease in infant mortality
—Increased likelihood of educating the next generation
—Decreased population growth in resource-scarce countries, since educated women tend to have fewer children
—Increased wages of girls for every year they remain in school

Results: What can I expect?

By providing scholarships to young girls, one can have an immediate and direct impact on their lives. An education will allow them to take control of their future and empower them to make choices about a career. The key ingredient to an improved status for women in these societies is a solid education starting at an early age. Furthermore, by educating a girl, one educates her future family and thus generations to come. Educating girls yields a higher rateof return than any other investment available in the developing world.
Depending on the country and specific region the girls are in, the scholarship covers all the needs of a young girl, including:
  • Monthly school fees
  • School uniforms
  • Books, stationary, and backpacks
  • Female Room to Read staff member to oversee the program and mentor the girls
  • Additional tutoring as needed
  • Transportation (such as a bicycle or bus fare) for girls living far from school
  • Lunch money if the girls live too far from school to eat at home
  • Medical check-ups and expenses
  • Field trips and workshops


Monitoring & Evaluation
We check on the attendance and performance of our scholarship girls through regular visits and correspondence with headmasters and teachers. Our scholars get extra tutoring, as needed, to ensure their success in school, and we have female social workers on the Room to Read staff to oversee this program.


Connection
In order to allow our supporters to learn more about our girls on scholarship, we publish an annual Girls’ Scholarship Yearbook. This collection includes photos, stories about some of the recipients and general information on program results in order to help you understand how education is changing the girls’ lives.

Action needed
Tax deductible contribution needed to fund a scholarship:US $250/year for 10 years or a US $2500 up-front payment



WANT TO HELP?