Sunday, August 09, 2009

Kegagalan

Maaf saudara kerana hanya baru sekarang saya dapat menulis tentang apa yang kita bualkan melalui Yahoo Messenger sebelum ini.

Apabila saudara meluahkan kegelisahan tentang apa yang saudara sedang lalui ini, ia mengingati kepada pengalaman peribadi menghadapi situasi yang mungkin sama.Apa yang penting ialah pengajaran yang boleh dikutip saudara daripada pengalaman yang saya pernah lalui itu. Mungkin juga ia akan memberi manfaat kepada orang lain. Saya tidak malu untuk berkongsi pengalaman itu dengan saudara dan rakan-rakan yang lain yang mungkin menghadapi dilema yang sama.

Saya pernah gagal semasa di universiti. Gagal dalam erti kata; saya pernah mengaku kalah.

Izinkan saya bercerita dari awal. Apabila tamat persekolahan menengah di STAR, Ipoh dan mendapat keputusan SPM yang agak baik walaupun tidak secemerlang pelajar lain, saya bertuah kerana ditawarkan biasiswa untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang kejuruteraan kimia. Saya fikir itulah cita-cita hidup saya untuk menjadi seorang jurutera suatu hari nanti.

Ibu saya pernah bertanya,

“Betulkah kamu ingin jadi jurutera? Kenapa tidak mahu menjadi doktor?”

Saya tekad. Inilah yang saya mahukan – menjadi seorang jurutera kimia yang berjaya.

Mungkin kerana saya cemerlang dalam subjek Kimia semasa di STAR dan pernah menewaskan pelajar paling pintar pada waktu itu semasa ujian bulanan, maka hanya Kejuruteraan Kimialah yang saya nampak sebagai jalan ‘hidup’ saya kelak.

Nyata, saya naïf dalam membuat keputusan yang paling penting dalam hidup seorang remaja berusia 18 tahun.

Dan keputusan itulah yang telah menghantui saya selama beberapa tahun.

Saya tersenyum hari ini apabila membaca kata-kata David Foster, komposer dan produser muzik terkenal di dalam majalah SUCCESS edisi September 2009.

“Pelajaran nombor satu dalam mencapai kejayaan di dalam hidup ialah melakukan sesuatu pekerjaan yang kita benar-benar minati.Dan kita harus menjadi yang terbaik”.

Beliau menambah,

“Kebanyakan orang membuat sesuatu yang diajar kepada mereka – bukan sesuatu yang mereka suka atau minati,”

“Ia tidak masuk akal langsung. Pada umur 17 atau 18 tahun, kita dihantar ke kolej dan pada saat-saat penting itu,kita dikehendaki untuk membuat satu keputusan besar yang akan mengubah seluruh kehidupan kita.

Tidakkah itu sesuatu yang pelik? Saya bernasib baik kerana pada umur 10 tahun saya sudah tahu yang saya ingin menceburi bidang muzik. Saya tidak tahu sama ada saya akan berjaya atau tidak, tetapi saya tahu saya ingin melakukannya.”

Saya akan menulis lagi kepada saudara.

5 comments:

Rashid Sariani said...

Saudara Iskandar,

Sedih saya bila kenang kembali waktu itu.. walaubagaimanapun saya tidak menyesali kehidupan yang di lalui pada masa tu..

terima kasih kerana mebuat saya mengenang kembali detik itu...terima kasih

ikhwan said...

thank you so much bro..you really inspire me..i'm waiting ur next post for me :)

Iskandar aka DR Bubbles said...

Rashid,

Kita tidak pernah sesal apa yang pernah kita lalui.Banyak pengalaman yang kita pelajari ketika itu.

Ikhwan: no problem bro.dah jumpa lecturer?

n.i. said...

sungguh bermakna sekali :-)

Indah Cuma Seketika.... said...

Selamat menyambut Bulan Ramadhan & Maaf Zahir & Batin