Thursday, August 06, 2009

Membantu orang lain di bulan Ramadan



Saya ketawa besar apabila seorang sahabat memberi komen,

"Mahalnya RM50!"

"Sebenarnya RM50 itu sudah murah benar, Prof.", terang saya.

Dengan bermodalkan RM50 itulah, kami di Islamic Relief membeli beras,gula,minyak masak,tepung,makanan di dalam tin,serbuk teh untuk setiap kotak yang akan diagih-agihkan kepada golongan miskin di seluruh Malaysia sepanjang bulan Ramadan dan Syawal setiap tahun.

Tahun ini, jumlah sumbangan minima masih RM50 sahaja. Kami sengaja menetapkan RM50 sahaja sejak tahun lepas kerana tidak mahu membebankan para penderma dengan menaikkan jumlah dana sumbangan selaras dengan perkembangan harga barangan yang sentiasa meningkat naik sejak akhir-akhir ini.

Jika dicongak, RM50 itu sebenarnya tidak mencukupi, namun kami percaya jika ada para dermawan korporat yang sudi menderma barangan lain seperti bekalan pukal botol kicap, makanan segera di dalam tin dan sebagainya, Insya Allah, ia akan cukup juga akhirnya.

Jika tahun lepas,kami berjaya mengagihkan bantuan makanan kepada lebih daripada 7700 penerima di seluruh negara, tahun ini pula, kami menetapkan sasaran seramai 10,000 orang penerima di seluruh Malaysia melalui program ini.
Elok juga, sekiranya tuan-tuan dan puan-puan yang mempunyai kenalan-kenalan di badan-badan korporat untuk mengwar-warkan usaha ini. Semoga terbuka hati mereka untuk membantu sama.

Sekiranya tuan-tuan dan puan-puan ingin membantu secara sumbangan peribadi, bolehlah melayari www.irm.org.my untuk mendaftar atau menelefon 03-89486334 untuk mendapatkan maklumat lanjut.

2 comments:

Indah Cuma Seketika.... said...

Salam....

Akhirnya .... program ini ada lagi... izinkan saya posting di blog saya ya...

makasih

n.i. said...

saya akan war2kan perkara baik ini :-)