Tuesday, October 05, 2010

Senyumlah!


"Terima kasih!" ujar jurutol sambil tersenyum apabila saya menghulurkan wang kecil untuk membayar tol di lebuhraya AKLEH pagi semalam.

Wah! Bayaran tol sebanyak RM1.50 tidak terasa mahal apabila ia dibalas oleh senyuman yang manis dan ikhlas!

Ketika pulang ke rumah melalui tol yang sama malam tadi, sekali lagi saya teruja apabila jurutol melemparkan senyuman kepada saya ketika menyambut wang kecil yang dihulurkan.

Tekanan dan keletihan sepanjang hari hilang serta merta dek senyuman ikhlas yang dilemparkan oleh para jurutol itu. (Saya seperti mahu menulis nota terima kasih kepada Prolintas, syarikat yang menyelenggara AKLEH di atas perkhidmatan luar biasa mereka yang saya nikmati hari ini.)

Petang semalam, ketika melawat sebuah rumah anak yatim di Kanchong Darat, Banting, saya terpandang pada mutiara kata yang dipaparkan di dinding rumah berkenaan yang barangkali dapat menyampaikan makna sebenar pengalaman-pengalaman itu.

Sekuntum senyuman mampu menyejukkan seribu hati yang membara!

3 comments:

Syamsulfaiz said...

Is, kalau gadis yg sama juga yg senyum pada tuan tiap2 kali lalu tol tu, bole angau tuan nanti.

Iskandar Syah Ismail aka DR Bubbles said...

Hehehe, nasib baik bukan gadis yang sama!

Caieja said...

it is always a blessing to receive a smile from a stranger....