Wednesday, October 13, 2010

Resmi Penyu



"Ikutlah resmi seekor penyu, wahai anakku!" pesan seorang ibu kepada anaknya yang sedang bermain-main di ruang tamu rumah mereka.

Anaknya pula menyoal, "Penyu?"

Ibu menerangkan, "Tahukah anakku, bahawa sifat penyu mempunyai cengkerang luar yang keras dan badannya lembut di dalam."

"Oh, ia sama seperti seekor kura-kura, ya Ibu?"

"Tidak. Penyu tidak boleh menarik lehernya masuk ke dalam cengkerang seperti kura-kura. Lehernya sentiasa berada di luar."

"Jadi, mengapa ibu mahu saya menjadi seperti seekor penyu?"

"Anakku, jika kamu mahu mencapai kejayaan di dalam hidup, cengkerang yang keras itu menggambarkan fokus dan komitmenmu terhadap matlamat yang ingin dicapai."

"Tubuhmu yang lembut di dalam cengkerang pula membawa erti keghairahan terhadap cita-citamu."

"Manakala, lehermu yang sentiasa terjulur keluar pula melambangkan keyakinan dirimu, kegigihan dan semangat berpasukan yang tinggi!"

Nota: Berpegang kepada nasihat ibunya, Nikki Stone, anak kecil berusia 5 tahun itu kemudiannya berusaha bersungguh-sungguh sehingga dewasa untuk menjadi atlet aerial free-style skiing yang terkemuka di dunia.

Nikki kemudian berjaya mengatasi rintangan kecederaan tulang belakang yang dialaminya ketika berlatih dan memenangi pingat emas di Sukan Olimpik 1998.


1 comment:

Khaidir said...

Tuan,

Mohon izin benarkan saya salin dan upload kisah ini di blog saya.

Terima kasih,

K