Wednesday, May 04, 2011

Kindness of strangers



Pagi tadi, Puan Masmah menelefon saya. Suaranya tercungap-cungap memberitahu bahawa beliau sedang berjalan kaki menuju ke bank. Beliau mahu menyumbang sama bagi projek perpustakaan di Teratak Rahmat.

Sudah lama tidak mendengar khabar beliau kerana sebelum ini beliau berada di Jeddah selama setahun. Kami pernah bekerjasama mencari dana bagi menubuhkan perpustakaan di asrama anak yatim Darul Hikmah, Gopeng, Perak. 

Beliau bersama-sama rakan sekolah beliau,TKC 'Vintage 69' mengumpul dana bagi menubuhkan perpustakaan di Darul Hikmah sebagai tanda kenang-kenangan kepada Allahyarham Puan Saadah, rakan sekelas mereka semasa di Kolej Tunku Kurshiah (TKC), yang pada ketika itu sedang uzur melawan kanser.

Alhamdulillah, kami berjaya mengumpul dana yang disasarkan. Selain daripada kumpulan beliau, projek perpustakaan di Darul Hikmah mendapat bantuan daripada Yayasan Jusco Malaysia.

Namun ada sesuatu yang menarik harus saya kongsikan di sini. Walaupun kami pernah bersama-sama menjayakan projek perpustakaan di Darul Hikmah, kami belum pernah bersua muka sehingga kini. Kami hanya berhubung melalui SMS dan telefon semata-mata.


Saya terfikir bagaimana misterinya kuasa Tuhan apabila menjadikan 'strangers' yang belum pernah bersua muka namun boleh bekerjasama melakukan sesuatu yang bermanfaat demi kebahagiaan orang lain.

Justeru saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada para dermawan yang tidak saya kenali, kerana sudi menyumbang dana bagi membantu usaha menubuhkan perpustakaan di Teratak Rahmat.Hanya Allah sahaja dapat membalas budi baik mereka yang menderma.

Alhamdulillah, dengan bantuan dermawan yang dikenali dan tidak dikenali, jumlah sumbangan bagi projek perpustakaan di Teratak Rahmat sudah mencapai RM11,189.00. Tinggal lagi RM18,811 bagi mencapai dana sasaran. Semoga usaha ini dipermudahkan. Amin!

Nota: Sumbangan boleh disalurkan ke akaun Maybank: 1621 8801 6529 (Iskandar Syah Ismail)

1 comment:

Al-Manar said...

How tireless you have been and I admire you and the like of Puan Masmah. Vintage of '69? You see my daughter would have likely been one of her friends if she did not decline the offer to go to TKC, prefering to stay home with parents - example of my 'road not taken'!