Monday, October 24, 2011

Kata Pembaca

Cikpuan Zinnirah sedang membaca buku ini.

Alhamdulillah, sejak buku Leaving Microsoft to Change The World Edisi Bahasa Melayu diterbitkan, saya mendapati respons daripada para pembacanya rata-rata amat positif.


Saya ketawa apabila Puan Hasnita Shaari memberitahu saya mengenai gelagat Cikpuan Zinnirah, anaknya yang berusia 11 tahun, 


"Tidak sempat lagi saya membaca buku sulung terjemahan Tuan ini, ia sudah disambar Cikpuan Zinnirah malam semalam! Katanya, walaupun bukan buku untuk 'budak-budak', beliau mudah faham isinya. Sudah masuk Bab 2. "Best!" Itu testimoni beliau setakat ini. Terpaksalah saya tunggu beliau habis membaca dahulu." 


(Sehingga saat ini, Puan Hasnita masih belum dapat membaca buku ini.)









Sahabat saya, Tuan Jiwarasa pula menulis reviu mengenai buku ini di dalam Goodreads:



1.Buku ini adalah buku tentang dunia buku. Lebih dari itu, buku ini bercerita bagaimana idea berbagi buku boleh mengubah hidup kanak-kanak yang tidak mampu membeli buku.


2.Buku ini memutar semula memori saya semasa kecil, yang sering berkunjung ke perpustakaan. Buku-buku di situlah yang telah menjadikan saya pembaca yang tegar.


3. Membaca buku ini buat mata saya sering tergenang. Saya terfikir tentang koleksi buku milik saya yang menimbun tetapi hanya mendatangkan kebaikan dan keuntungan buat diri saya seorang. Di masa yang sama, ada kanak-kanak yang tidak berpeluang untuk untuk membaca buku, malah tidak bersekolah langsung. Sampai hati kita, menambun buku di saat ada insan yang tidak mampu membeli hatta sebuah buku.


4. Buku ini diterjemahkan oleh sahabat saya yang juga seorang pencinta buku tegar, Iskandar Syah Ismail atau  DR Bubbles. Sahabat yang saya kenal lama di blog. Iskandar telah memulakan inisiatif mengumpul dana untuk mendirikan perpustakaan di rumah anak-anak yatim. Inisiatif yang bermula kecil ternyata telah memberikan kesan yang bermakna kepada anak-anak yatim di berpuluh tempat di seluruh negara. Rupanya, buku inilah yang telah menjadi pendorong beliau untuk melakukan demikian.


5. John Wood, penulis buku ini adalah tokoh yang bikin saya jadi kagum. Seorang eksekutif yang sudah di puncak kerjaya, bekerja di organisasi impian ramai iaitu Microsoft. Beliau mengambil tindakan nekad berhenti kerja lalu menumpukan sepenuh tenaga dan masa untuk kerja amal.


Saya bagi 5 bintang untuk pesanan, dorongan, motivasi, kesedaran dan kerja amal yang memberi cahaya buat anak-anak pewaris masa depan. 




5 comments:

lyzaCR7 said...

Salam perkenalan dr saya..
1st time kat sini..
and sangat terkesan dengan komen yang no3 tu..memang sangat membuatkan air mata saya bergenang...T_T

DR Bubbles said...

Salam Puan Lyza,

Terima kasih kerana singgah di blog saya.

Cik Misstree said...

Tahniah Dr Bubbles kerana menterjemahkan buku ini dalam bahasa Melayu. Review saya:

http://cik-misstree-macam2-ada.blogspot.com/2011/11/tahniah-dr-bubbles.html

DR Bubbles said...

Cik Mistree,

Terima kasih kerana sudi mereviu buku terjemahan saya itu. Saya sangat menghargainya. :-)

librarian nandre said...

Dr bubbles,

kena chari buku ni nanti, nak mintak autograf translatornya...