Monday, December 07, 2009

Memberi pancing



Menatap wajah-wajah anak-anak muda muslim di Kampot, Kemboja ini mengingatkan saya kepada pepatah Cina,

"Berikan seseorang seekor ikan, ia akan dapat makan sehari. Berikannya ilmu menangkap ikan, ia akan dapat makan selamanya."


Anak-anak muda ini tidak dapat menyambung pengajian di universiti tempatan di Kemboja kerana mereka tiada wang untuk membayar yuran pengajian.

Setiap tahun yuran yang perlu dibayar oleh mereka ialah sebanyak RM1200.00 (USD$350). Namun bagi mereka yang rata-rata datang dari keluarga miskin, jumlah itu bukanlah sesuatu yang mudah untuk dicari.

Kebanyakan mereka terpaksa bekerja lima hari seminggu membanting tulang di sawah padi untuk menyara hidup keluarga mereka dan peluang untuk belajar hanya dapat dimanfaatkan pada waktu hujung minggu sahaja.

Bertemu dengan rakan-rakan yang turut sama ke Kemboja baru-baru ini, Tuan Yahya Yusof dan Tuan Badri semalam, saya dimaklumkan bahawa empat orang daripada mereka akan menyambung semula pengajian pada awal tahun 2010 apabila yuran satu semester sebanyak USD$100 sudah dibayar melalui dana sumbangan yang dikumpul oleh Tuan Yahya daripada rakan-rakan di Malaysia.

Berita baik yang diterima ialah, ketika ini pihak universiti di Kemboja sedang membuat promosi besar-besaran untuk menggalakkan anak-anak muda Kemboja memasuki universiti dengan mengurangkan jumlah yuran pengajian tahunan sebanyak USD$350 kepada USD$200 (RM700) sahaja.

Malah ia boleh dibayar secara ansuran. Namun promosi pengurangan kos yuran ini akan tamat pada hujung bulan Disember ini.

Ketika ini, masih ada lagi tujuh anak-anak muda muslim Kemboja di Kampot ini memerlukan bantuan kewangan untuk membayar yuran pengajian mereka. Manakala empat orang yang terdahulu mendapat bantuan kewangan bagi membayar yuran satu semester masih memerlukan USD$100 lagi untuk yuran semester kedua.

Kepada tuan-tuan yang dermawan yang ingin membantu anak-anak muda muslim ini mendapat peluang untuk menimba ilmu, bolehlah menghubungi saya melalui emel ini: adabi99@yahoo.com.

2 comments:

nadya.s said...

Abg is, is there stil time for me to chip in some donation?

Iskandar Syah Ismail aka DR Bubbles said...

Nad, boleh lagi.just call me.