Wednesday, March 16, 2011

Projek Perpustakaan DR Bubbles di Teratak Rahmat, Perlis




Apabila saya menyemak kembali entri-entri di blog ini saya memulakan usaha menubuhkan perpustakaan di rumah anak yatim Bait al-Amin, Parit, Perak pada bulan Ogos 2007. Entrinya boleh dibaca di sini.

Diusahakan secara peribadi dengan kerjasama teman-teman, kami berjaya menubuhkan lima buah perpustakaan rumah anak yatim di Rumah Nurhidayah di Taiping, Rumah Nur Zaharah di Janda Baik, Asrama Anak Yatim di Machang, dan di Rumah Rukaiyah, Bangi.

Ketika saya bertugas di Islamic Relief Malaysia dan terus mengelolakan projek ini di bawah panji Islamic Relief, Alhamdulillah sebanyak 14 buah perpustakaan berjaya ditubuhkan melalui sumbangan korporat dan awam. Saya bersyukur!

Apabila saya meletak jawatan di Islamic Relief baru-baru ini, saya tidak berniat untuk meneruskan usaha ini lagi dan menganggap ianya sebagai salah satu legasi hidup saya. Tibalah masa bagi saya menumpukan perhatian kepada usaha-usaha saya yang lain dan sekadar berkongsi pengalaman ini dengan mereka yang berminat.

Justeru, baru-baru ini saya sempat berkongsi pengalaman dengan para sukarelawan dari Yayasan SALAM Malaysia yang berminat mengusahakan inisiatif penubuhan perpustakaan di rumah kebajikan. Alhamdulillah, ketika ini, terdapat dua inisiatif penubuhan perpustakaan yang sedang diusahakan oleh para sukarelawan itu.

Misalnya, sukarelawan SALAM Pahang kini sedang mengumpul dana bagi menubuhkan sebuah perpustakaan mini di Rumah Anak Yatim Curahan Kasih Sayang (RACKSI). Terbaru, sukarelawan SALAM di Selangor sedang mengusahakan projek perpustakaan komuniti Orang Asli di Serendah.

Namun baru-baru ini, saya menyedari bahawa usaha yang murni ini tidak harus berhenti begitu sahaja. Masih banyak rumah anak yatim yang tidak mempunyai perpustakaan. Saya masih mengingati visi projek ini,

"Semoga semua rumah anak yatim mesti mempunyai sebuah perpustakaan!"


Justeru, saya kini sedang mengumpul dana sebanyak RM30,000 bagi menubuhkan perpustakaan di Teratak Rahmat, sebuah pusat jagaan anak yatim dan miskin yang diusahakan oleh para sukarelawan di Pusat Pengajian Persatuan Al-Islah, KM. 1.2, Mata Ayer, Perlis. Blog Teratak Rahmat boleh dilayari di sini.

Jika tuan/puan mahu menyumbang dana bagi membeli buku-buku dan rak buku bagi menjayakan projek ini, sumbangan dana boleh disalurkan kepada akaun Maybank saya:

MBB: 162188016529 -Iskandar Syah Ismail.

Slip bank-in boleh dikirimkan kepada saya melalui emel: adabi99@gmail.com.

Terima kasih.


DR Bubbles, 'the library maker'.
Blog: drbubbles.blogspot.com

5 comments:

Al-Manar said...

It is always a great pity if one experienced person like chooses to stop being active. However I am certain you have other equally benefitial, if not of greater importance,to concentrate on.

littlemonsters said...

Salam Dr.

I would like to help but then being abroad on scholarship I could only humbly voluntary donate 'used but in mint' condition books. Please let me know so that I could make amove here and perhaps among others.
my email : myhazlina@gmail.com

Anonymous said...

Dear Pakcik, Thank you for your thoughts. I have since reconsider my decision and Insya Allah, something concrete will follow soon.

Puan littlemonster,

Thank you for your support. Even though I would prefer buying good and new books, your donation of used but mint books are welcome. All I ask is just to ensure that the books are mostly with visuals and pictorials to encourage them reading English books. If we provide them with books with no visuals, there are great chance they won't grab it from the shelves.

You can send the books to : DR Bubbles's Library Project, 190A, Lorong Kempas 2, Kg. Melayu Ampang Tambahan, 68000 Ampang, Selangor.

DR Bubbles

littlemonsters said...

Jazakallah Dr. Bubbles for replying.

New books are also possible but then I need to know the requirements i.e. age, level of language, hardback/paperback. I guess you would know books are cheap here and of course not hardback covered. But the libraries here seldom have hardback covers too. A jacket for the books would be suficient. enough. Please let me know if this is ok

Anonymous said...

Puan Little Monster,

There are some 32 orphans at Teratak Rahmat.

Age wise, they are in balanced number. Half of them are in primary level and the rest are in secondary.

Level of English language is minimal.Thus pictorial and books with lots of visuals are preferred.

Paperback will do. I know hardback quite expensive.

I just revised the postal address:

Iskandar Syah Ismail
DR Bubbles's Library Project,
190A, Lorong Kempas 2,
Kg. Melayu Ampang Tambahan,
68000 Ampang, Selangor.